امنیت و حفاظت اتاق سرور

امنیت اتاق سرور

 حفاظت و امنیت اتاق سرور ، مبحثی حیاتی برای هر اتاق سرور و دیتا سنتر می باشد. وجود تجهیزات گران قیمت و لزوم سرویس دهی بدون وقفه این تجهیزات ، لازم می دارد تا در مورد امنیت و حفاظت اتاق سرور قبل از وقوع هر اتفاقی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. سیستم هشدار و آلارم اتاق سرور PROCOND را به عنوان راهکاری مناسب برای این موضوع می توان در نظر گرفت.

خطرات تهدید کننده اتاق سرور را می توان به دو دسته عوامل انسانی و محیطی تقسیم بندی نمود. امنیت اتاق سرور ایجاد حفاظتهای لازم در برابر مخاطرات انسانی مانند ورود غیر مجاز ، سرقت، ایجاد آسیب و صدمات عمدی یا سهوی و حفاظت اتاق سرور ایجاد حفاظتهای لازم در برابر شرایط محیطی نامناسب مانند افزایش دما، قطعی برق وقوع حریق و … می باشد.

 

حفاظت اتاق سرور :

از جمله مهمترین پارامترهای محیطی که نقش مهمی در حفاظت اتاق سرور داشته و می بایست مورد پایش  قرار گیرند به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • دما: افزایش دما از شایعترین مخاطرات اتق سرور بوده که بر اثر عدم کارایی مناسب سیستم سرمایشی ایجاد می شود. در صورت بالارفتن دما از حد مجاز علاوه بر از کار افتادن سرورها خطر بروز آتشسوزی نیز وجود دارد.
  • برق: قطعی برق حاصل عوامل مختلفی چون: قطع شدن برق شهر، پریدن فیوز یا اختلال در سیم کشی می باشد. اگرچه غالبا اتاقهای سرور به UPS مجهز می باشند، اما زمان برق دهی آن محدود بوده و پس از تخلیه باتریها همه تجهیزات به ناگهان خاموش می گردند. بنابراین مسئول اتاق سرور باید سریعا از قطعی برق آگاه گردد.
  • حریق: با استفاده از دتکتورهای دود و دما، وقوع هرگونه حریق به سرعت تشخیص داده شده و علاوه بر ایجاد آلارم اتاق سرور ، سیستم می تواند به صورت اتوماتیک تجهیزات تهویه را خاموش و سیستم اطفاء را روشن نماید.
  • نشت آب: در صورت عبور لوله آب از اتاق سرور و یا عدم تخلیه مناسب آب ایجاد شده از کولرهای گازی امکان جمع شدن آب در کف و ایجاد اتصالی یا پوسیدگی وجود خواهد داشت.
  • ولتاژ و جریان: ولتاژ و جریانهای خارج از محدوده مجاز می تواند آسیبهای جدی به تجهیزات اتاق سرور وارد نماید ، سیستم هشدار  اتاق سرور علاوه بر ایجاد آلارم مناسب ، می تواند به صورت اتوماتیک برق تجهیزات را قطع نماید.

امنیت اتاق سرور :

  • کنترل تردد: با استفاده از تجهیزات کنترل تردد مانند دستگاههای کنترل تردد کارتی، رمزی، اثر انگشتی و تشخیص چهره ، صرفا افراد مجاز امکان ورود به اتاق سرور را خواهند داشت و هر گونه ورود در سیستم ثبت شده و امکان گزارش گیری از اینکه چه فردی در چه زمانی به اتاق سرور ورود داشته است ممکن می باشد.
  • درب: وضعیت باز و بسته بودن درب از پارامترهای بسیار مهم در مبحث امنیت و حفاظت اتاق سرور می باشد. در صورت باز شدن درب به صورت غیر مجاز سیستم می تواند آلارم و هشدارهای لازم را ایجاد نماید. همچنین در صورت باز گذاشتن درب بیش از زمان تعیین شده سیستم هشدار اتاق سرور فعال می گردد. باز ماندن درب اتاق سرور علاوه بر اینکه امنیت اتاق سرور در برابر ورود غیر مجاز را مختل می سازد، سبب ورود هوای گرم بیرون به داخل اتاق می شود.
  • تشخیص حرکت: با استفاده از دتکتورهای حرکتی در داخل اتاق سرور هرگونه ورود غیر مجاز به اتاق سرور قابل رصد می باشد.
  • تشخیص ضربه: در صورت وارد آمدن ضربه یا تکان فیزیکی به رکها یا سایر تجهیزات ، سیستم آنرا تشخیص داده و آلارمهای لازم را ایجاد می نماید.
  • امنیت فیزیکی تجهیزات: در صورت جابجا نمودن تجهیزات داخل اتاق امکان تشخیص و فعال سازی سیستم هشدار اتاق سرور وجود خواهد داشت.

سیستم هشدار و آلارم اتاق سرور :

سیستم هوشمند هشدار و آلارم اتاق سرور می بایست در صورت وقوع هر رویداد در وهله اول با ایجاد آلارم و هشدار مناسب به افراد مسئول اطلاع رسانی نماید.

  • آلارم: ایجاد سیگنالهای صوتی و بصری ( آژیر و چراغ خطر) ، در نقاط مختلف مجموعه که به سرعت افراد مربوطه را از وقوع خطرات آگاه سازد.
  • نمایشگر: نمایش پیام بر روی نمایشگر سیستم که می تواند در نقاط مختلف ( مانند اتاق ادمین شبکه، نگهبانی و …) نصب شده ، و نوع رویداد را اطلاع رسانی نماید.
  • تماس: از طریق تماس با شماره های تعریف شده چه از طریق سیم کارت (GSM) و چه از طریق خط تلفن ثابت.
  • پیامک: ارسال پیامک به شماره های تعیین شده با متن مشخص کننده نوع رویداد.